Home / Masakan / Resepi Bihun Sup Daging

Resepi Bihun Sup Daging

Resepi Bihun sup daging (cara saya)
-Daging 1kg(saya rebus dulu bg lembut lepastu ambik air dia) **klu yg ada pressure cooker boleh buat terus dlm tu….
-Bawang putih, bawang merah, halia(tumbuk)
-Kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga
-Daun ketumbar(2,3pokok)
-Daun sup (2pokok, kecik)
-lada hitam(serbuk,saya tumbuk sendri)
-lada putih
-garam
-chicken stock@serbuk perasa

Cara:
*panaskan minyak, tumis bahan tumbuk td bersama 4sekawan…. Agak dh kekuningan, boleh masuk air rebusan daging td…… Tambah air klu air rebusan daginng tidak cukup….
*pastu boleh masuk kan daun ketumbar dgn daun sup sekali dgn akar2…(basuh dan kikis bhgian akar bg bersih)… Saya potong dua je….
*lepas tu masukkan lada putih, lada hitam(agak2 yea…. Saya suka lebihkan lada hitam)
*kemudian biar mendidih….. Baru boleh masukkan semua perasa tadi, garam, serbuk perasa…. Sapa suka guna aji, boleh bubuh…. Xsuka boleh guna serbuk perasa…. Tp saya guna ja pak aji…. Tp xbnyk pun sekadar bg ada rasa….
*bg mendidih lg sikit…. Agak2 dh cukup semua rasa bolehla tutup api…..
-SIAPPP-

P/S:saya masukkan semula daging yg dh rebus td dlm kuah sup masa kuah tengah mendidih sb nk bg ada rasa kt daging….. Terlupa plk nk tulis td

BIHUN KUNING
*rendam bihun dalam serbuk kunyit dalam 30minit…. Pastu rebus mcm biasa sampi lembut… Boleh tambah sedikit garam dlm air rebusan….

Cabai dua jenis…. Satu merah, satu lagi cabai kicap…..

Resepi cabai merah(cara kami)
Cili kering segenggam…. Klu nk buat bnyk boleh guna bnyk cili kering ni. ..gunting2 pastu rebus sampi lembut…. Jgn lupa basuh dulu na

Pastu boleh masuk dlm blender, buh bawang putih dalam 3@4 ulas…. Blender sampi halus….

Pastu tumis dalam kuali…. Sblm tu buh minyak dalam kuali, jgn lupa…… Lepas tumis tu buh ayaq sikit…. Xyah bnyk… Nk bg cabai tu larut ja takut pekat sangat….. Kacau2 sebati, pastu biaq dia masak sampi pecah minyak…. Masak bg betul2 masak tau…. Sat gi sakit perut plk….

Bila dh pecah minyak boleh tambah garam dalam 2@3 sudu kecik….. Agak2 sendri yea, ikut kuantiti cabai yg hampa guna…. Kami suka bg masin lebih sikit …..tp ikut selera masing2 yea…. Xpayah buh gula tau… Sat g jadi sambal tumis plk

Bila dh masak dan pecah minyak dia akn jadi sikitla…klu nk buat bnyk lebihkan cili kering masak prepare barang td…. Kacau2 sikitla lg pastu siap dah. . Klu bnyk lebih boleh simpan dlm peti… Boleh guna buat goreng nasi ka goreng bihun ka…
-DONE-

P/S:ada jgk yg suka guna cili serbuk…… Tp saya xsure mcmana cara masak klu guna cili serbuk…. Saya lebih suka guna cili kering blender…
Kredit : Resepi Sedap

Advertisement

About admin

Check Also

Resepi Bihun Soto

Resepi Bihun Soto so Beshhh Jom tengok resepinya. A. RESEPI KUAH SUP 1. Panaskan sedikit …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *