Home / Masakan / RESEPI AYAM BAKAR ALA ALA KENNY ROGERS

RESEPI AYAM BAKAR ALA ALA KENNY ROGERS

ayam bakar ala ala kenny rogers

 

Bahan-bahan:

 

1 ekor ayam, belah 4

8 ulas bawang putih – kisar

2 biji bawang besar – kisar

2 sudu besar kicap manis

2 sudu besar sos tiram

2 sudu besar sos lada hitam

2 sudu besar mix herbs

1 sudu besar lada hitam

1 sudu kecik pasti sedap (optional)

1 sudu kecik garam

4 biji kentang

1 batang carrot

Sedikit ‘Smoked Flavour Liquid’ Chef Ammar – ni rahsia grilled chicken bau sangat sedap! Tapi kalau takde pun takpe. Sebab dia untuk aroma je. Bau asap-asap gitu..

 

Cara-cara:

 

  1. Bersihkan ayam

 

  1. Kisar bawang putih+bawang besar

 

  1. Gaul ayam dengan bahan kisar dan semua bahan atas tu. Perap 1-2 jam. Kalau dapat semalaman lagi sedap.

 

  1. Sementara tu, kupas kentang, carrot. Rebus dulu sampai masak. Tp jangan overcooked. Nanti kentang senang pecah. Dah masak tapis.

 

  1. Susun ayam, kentang dan carrot atas tray. Sapu mentega kat atas. Eh, kentang dengan carrot gaul dulu dengan rempah perap ayam tadi tau. Baru ada rasa.

 

  1. Renjis sedikit Smokes Flavour Liquid Chef Ammar. Serius memang sedap pakai ni kalau buat bakar-bakar. Tapi kalau takde pun takpe.

 

  1. Tabur mix herbs dengan lada hitam sikit.

 

  1. Bakar suhu 250 darjah celcius api atas bawah. Ikut oven masing- masing ye. Lepas 45 minit, keluarkan, sapu mentega lagi sekali. Ni untuk buatkan bahagian atas ayam jadi crispy dan tak kering. Masuk semula.

 

Bakar lagi sejam. Kena monitor ayam tau. Takut rentung lak.  lagi 30minit nak masak guna api bawah je. Pandai-pandai korang la ye.

 

Dah siap, boleh makan dengan kuah blackpepper..merecikkkkk

 

Boleh share resepi ni dengan kawan-kawan ye.

 

Kredit:loyang $ acuanRESE

About admin

Check Also

Resepi Bihun Soto

Resepi Bihun Soto so Beshhh Jom tengok resepinya. A. RESEPI KUAH SUP 1. Panaskan sedikit …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *