Home / Info Viral / [Video] Seumur hidup tidak pernah berenggang, kerana C0vld-19 ‘kakak’ terpaksa iringi ibu ke liang lahad

[Video] Seumur hidup tidak pernah berenggang, kerana C0vld-19 ‘kakak’ terpaksa iringi ibu ke liang lahad

“DIA adalah segala-galanya bagi saya,” itulah kata-kata seorang anak yang langsung t1dak pernah berenggang dengan ibunya.

Rakaman visual yang dimuat naik oleh gadis berkenaan memaparkan perjalanan dia menghantar jen4zah ibu ke tanah perkubvran.

Video tersebut meraih hampir 330,000 tontonan di aplikasi TikTok.

Berkongsi cerita dengan mStar, Rieni Alis Illyani Rhymizafri, 21, mengimbau kembali detik arw4h ibunya Roswani Abdullah, 48, yang men1nggal akibat v1rus C0v1d-19.

Jelas gadis berkenaan, ibunya meng4du mengalami sak1t kepala yang tervk dan telah mendapat raw4tan di H0spital Pantai Sungai Petani, Alor Setar, Kedah.

“Arw4h mama mula-mula meng4du sak1t kepala. Dalam empat atau lima tahun macam tu, sekali sekala mesti mama akan kena migra1n yang tervk. Jadi kami bawa dia ke H0spital Pantai Sungai Petani dan dimasukkan ke bahagian kecem4san, mama diberi dr1p.

“Kemudian kami pun pulang lah ke rumah dan keadaan mama kembali pul1h. Tetapi keesokkan petang tu mama dah mula rasa pen4t dan b4tuk-b4tuk, jadi kami pun bawa dia ke H0spital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani.

“Mama disahkan p0sit1f C0v1d-19 pada 12 Julai dan dimasukkan ke w4d kerana paras 0ksigennya yang semakin rendah. Ahli keluarga lain juga menjalani uj1an sw4b sebelum disahkan p0sitif serta menjalani tempoh kuar4nt1n di rumah.

“Esoknya doktor menelefon kami untuk memberitahu yang mama perlu dit1durkan kerana b1mbang keadaannya semakin tervk dan memberi kesan kepada p4ru-p4runya. Sebelum dit1durkan pada 21 Julai, mama sempat bercakap dengan kami semua, dia berpesan kepada saya untuk menjaga adik-adik dan keluarga.

Alis sempat melihat ibunya buat kali terakhir sebaik sahaja tamat temp0h berkuar4ntin.

“Sepanjang tempoh mama berada di I CU, setiap hari kami buat bacaan surah Yasin secara virtual,” katanya yang menetap bersama keluarga di Sungai Petani, Kedah.

Menurut gadis yang mesra disapa Alis, pada mulanya mereka sekeluarga bersyukur apabila menerima berita gembira yang mengatakan ibunya sudah sedar dan dipindahkan ke w4d biasa selepas lapan hari berada di I CU.

“Doktor pun terkejvt sebab mama memberi resp0ns yang baik dan sebab itu juga mama di pindahkan ke w4d biasa dua hari kemudian,” katanya.

Namun kegembiraan itu hanya sementara kerana Alis kemudiannya menerima panggilan daripada pihak h0spital mengatakan ibunya telah dijemput Yang Esa pada pukul 6.30 petang, 24 Julai iaitu hanya sehari selepas berada di w4d biasa.

Alis dan bapanya Rhymizafri Abd Rahim, 48, berpeluang mengiringi jen4zah mama sehingga ke liang lah4d di Tanah Perkubvran Islam Masjid Jamek Badlishah pada 25 Julai lalu iaitu hari di mana semua ahli keluarga tamat menjalani tempoh kuar4nt1n.

“Jadi saya dan ayah berpeluang untuk menemani mama sehingga ke liang lah4d dengan memakai P PE. Memang rezeki mama dapat dikebum1kan bersebelahan kubvr arw4h ibu bapanya,” ujarnya yang bekerja di syarikat milik ibunya, Halawani HQ.

Anak sulung daripada empat beradik itu akui dia tidak pernah sekali pun berjauhan dari ibunya biarpun pernah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di ibu negara.

Alis banyak mempelajari tentang perniagaan dari ibunya sendiri dan kini memegang tanggungjawab untuk meneruskan legasi hasil peninggalan arw4h.

“Sepanjang usia 21 tahun ini memang tak pernah berenggang dengan mama, dia adalah segala-galanya bagi saya. Nak pergi sambung belajar di Kuala Lumpur pun tak jadi sebab mama pujuk suruh duduk dengan dia.

Kini Alis (kanan) menggalas tanggujawab menyambung legasi perniagaan milik arw4h ibunya.

“Mama banyak mengajar tentang perniagaan miliknya sebab dia berharap suatu hari nanti saya dapat meneruskan legasi perniagaannya. Sekarang ni saya memikul tanggujawab tersebut disamping menjaga keluarga kami.

“Walaupun mama hanya orang biasa, tapi saya terkejvt kerana terlalu ramai orang bercerita kebaikannya selepas dia men1nggal. Ada yang saya tak kenal pun bercerita tentang jasa baik yang telah mama lakukan kepada mereka sepanjang hayatnya.

“Saya bersyukur ada seorang mama yang sangat hebat, penyayang dan selalu menolong orang tanpa mengharapkan sebarang balasan daripada mereka,” katanya.

Sumber : mStar

Dapatkan jawapan berkenaan aplikasi MySejahtera di Komuniti Rakyat Mysejahtera  https://www.facebook.com/groups/mysejahtera/?ref=share

Jika anda Sokong Ekonomi Muslim |  Komuniti Ustaz Ebit Elewsmart Fans    https://www.facebook.com/groups/ebitlewmart/?ref=share

Advertisement

About Cucu

Check Also

Daun Kering, Bulu Burung, Tahi Cicak Ditemukan: Kilang Kicap Diarah Tutup Dua Minggu

[VIDEO] Daun kering, bulu burung, tahi cicak ditemukan: Kilang kicap diarah tutup dua minggu Advertisement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *