Home / Info Dunia Islam / [Video] Inilah Bukti Kebenaran ttg Kisah Firaun Ditenggelamkan Laut, Roda Kereta Kuda Tunggangan Oleh Firaun Ditemui Di Laut Merah

[Video] Inilah Bukti Kebenaran ttg Kisah Firaun Ditenggelamkan Laut, Roda Kereta Kuda Tunggangan Oleh Firaun Ditemui Di Laut Merah

Inilah Dia Bukti K3benaran ttg Kisah Firaun Dit3nggelamkan Laut, Roda Kereta Kuda Tunggangan Oleh Firaun Dit3mui Di Laut Merah!

Pd zaman kini ramai yang suka p3rtikai setiap apa yang dah t3rtulis, p3rtikaian ini datang dari non-muslim dan ada orang Islam s3ndiri pertikai peristiwa b3sar seperti firaun dit3nggelamkan laut merah ini, namun begitu p3nemuan ini akan m3nutup semua mulut yang m3nyangkal kebenaran kisah ini…

Ilustrasi Mumia Firaun oleh Ancient Origin

77. “Dan sesungguhnya telah Kami wahyukan kepada Musa. “Pergilah kamu dengan hamba-hambaKu (Bani Israil) di malam hari maka pukullah (buatlah) untuk mereka jalan yang kering di laut itu, kamu tidak perlu takut akan tersusul dan tidak perlu khuatir (akan tenggelam),”

78. Kemudiannya Fir’aun dengan balatentaranya mengejar mereka, lalu mereka digulung oleh ombak laut yang menenggelamkan mereka.

79. Dan Firaun telah menyesatkan kaumnya dan tidak memberi petunjuk.”
( Surah Taha ayat 77,78,79 )

Ayat di atas menceritakan bagaimana kisah Firaun mengejar Nabi Musa terjadi sehingga akhirnya Allah SWT menurunkan mukjizat kepada Nabi-Nya dan kemudian Firaun ditenggelamkan oleh Allah SWT di dalam sebuah lautan. Menurut kajian lautan yang dikatakan merupakan tempat di mana laut terbelah adalah di Teluk Aqaba, Nuweiba.

Tahun lalu, saya berkesempatan mengunjungi Nuweiba yang terletak di kawasan Sinai di seberangnya pula aliran laut merah. Di seberang Laut Merah kita dapat melihat dengan jelas bumi Jordan, P@lestin (Isr@el) dan Arab Saudi. Subhanallah, air yang tenang rupanya menyimpan seribu satu rahsia khazanah sejarah. Patutlah ianya menjadi rebutan Isr@el sehingga kini. Menurut penyelidikan, seorang ahli arkeologi bernama Ron Wyatt pada akhir tahun 1988 mengatakan bahawa dia telah menemui beberapa bangkairoda kereta tempur kuno didasar laut merah.

Menurutnya, ini mungkin bangkai kereta tempur Firaun yang tenggelam di lautan ketika kereta itu digunakan untuk mengejar Nabi Musa dan pengikutnya. Menurut pengakuannya, dia juga menjumpai beberapa bangkai roda kereta tempur berkuda, Wyatt dan pasukannya juga menemui beberapa tulang manusia dan tulang kuda di tempat yang sama.

Penemuan ini tentunya menyokong dakwaan bahawa sisa-sisa tulang belulang itu merupakan sebahagian dari kerangka para bala tentara Firaun yang tenggelam di Laut Merah. Universiti Stockhlom kemudian telah membuat kajian terhadap beberapa sisa tulang belulang yang dijumpai itu. Maka, hasilnya benar bahawa struktur dan kandungan beberapa tulang itu telah berusia sekitar 3.500 tahun yang lalu, yang bersamaan dengan tahun dinasti Mesir kuno. Bagi menguatkan dakwaan itu, menurut kajian sejarah pula peristiwa terbelahnya laut itu juga berlaku dalam kurun waktu yang sama.

”Lalu, Kami wahyukan kepada Musa, ‘Pukullah lautan itu dengan tongkatmu.’ Maka, terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar.” (QS Asysyuara [26]: 63).

“Dan (ingatlah), ketika Kami belah laut untukmu, lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Firaun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan.” (QS Albaqarah [2]: 50).

”Dan, Kami seberangkan Bani Israil ke seberang lautan itu. Maka, setelah mereka sampai kepada suatu kaum yang tetap menyembah berhala, Bani Israil berkata, ‘Hai Musa, buatlah untuk kami sebuah tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan (berhala).’ Musa menjawab, ‘Sesungguhnya, kamu ini adalah kaum yang tidak mengetahui (sifat-sifat Tuhan)’.” (QS Al-A’raf [7]: 138).

AYAT-ayat di atas adalah sebagian dari kisah yang diterangkan dalam Alquran tentang pengejaran Firaun terhadap Nabi Musa AS, Nabi Harun, dan kaum Bani Israil, pengikut Musa.

Ketika mereka (Musa dan kaumnya) meninggalkan Mesir, Firaun tampak sangat marah. Ia merasa Bani Israil sudah tidak mempercayainya lagi. Karena itu, ketika Musa dan kaumnya pergi meninggalkan Mesir, Firaun memerintahkan pasukannya untuk mengejar dan menangkap Musa dan kaumnya.

Dalam perjalanan pengejaran tersebut, saat Musa dan kaumnya berada di pinggir pantai, Bani Israil merasa khawatir kalau mereka akan terkejar oleh Firaun dan pasukannya. Nabi Musa AS mengingatkan kaumnya bahwa mereka tidak akan terkejar karena Allah pasti akan menolongnya.

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan m@ti dan ki@mat yang tiba pada bila-bila masa.

Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

Semoga kita semua menjadi orang yang baik di sisi Allah SWT.

Sumber: HARMAGIDUN dan Info Dunia Islam

Dapatkan sebarang jawapan berkenaan MySejahtera di Komuniti Rakyat Mysejahtera  https://www.facebook.com/groups/mysejahtera/?ref=share

Jika anda Sokong Ekonomi Muslim Komuniti |  Komuniti Ustaz Ebit Elewsmart Fans    https://www.facebook.com/groups/ebitlewmart/?ref=share

About Cucu

Check Also

inilah-laut-m4ti-bukti-b4la-yang-diturunkan-allah-swt-terhadap-kaum-nabi-luth-as-akibat-mel4wan-perintah-nya-allahu-akbar.

Inilah Laut Mati Bukti Bala Yang Diturunkan Allah SWT Terhadap Kaum Nabi Luth A.S Akibat Mel4wan Perintah-Nya ..Allahu Akbar..

Allahu Akbar.. Inilah Laut M4ti Bukti B4la Yang Diturunkan Allah SWT Terhadap Kaum Nabi Luth …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *